موسیقی ما – تقریبا همـه تاریخهایی کـه برای انتشار آلبوم «یـه لحظه عاشق شو» درون اختیـار رسانـهها قرار گرفته، دانلود رايگان فول آلبوم سيما مافيا گذشت و هنوز اثر جدید «حامـی» وارد بازار موسیقی کشور نشده است. دانلود رايگان فول آلبوم سيما مافيا ماجرای عدم انتشار این آلبوم، رفته رفته درون حال تبدیل شدن بـه یک بحران درون بین دوستداران موسیقی کشور هست ولی این خواننده بـه گفته خودش درون حال جنگ نابرابر با «مافیـا» این عرصه است. دانلود رايگان فول آلبوم سيما مافيا عدهای گفتگوهای جنجالی این اواخر «حامـی» را نوعی بازار گرمـی به منظور آلبومش عنوان کرده اند و خیلیها هم اعتقاد دارند کـه صحبتهای او درست و در واقع منطقی ست.
*مدام از مافيای موسيقی صحبت مـیكنی، مافيا كيست؟
مافيای موسيقي ايران يعني تعدادی خاص از اهالي موسيقي (از خواننده و آهنگساز گرفته که تا نوازنده و شاعر) كه بـه واسطه روابط خود لابی مـیكنند و از رانت به منظور پيشرفت و درآمدزايی و ايجاد شـهرت روز افزون استفاده مـیكنند! البته درون اين ميان تعدادی از اين خودفروختگان از كمـی استعداد و توانایی هم برخوردارند ولي بيشتر آنها از كمترين استعداد و توانايی درون رشته خود محرومند و فقط و فقط بـه خاطر داشتن لابی و حمايتهای دولتی و غيردولتی پيشرفت مـیكنند. غافل از اينكه همـه چيز پول نيست!
*راهی هم براي مقابله با اين مافيا داری؟
اگر بنده مسئوليت و يا سمت دولتی مـیداشتم، طوری فضای هنر ايراني را از آلودگیها، دزدیها، كلاهبرداریها، لابی بازیها و مافيا بازیها، رانت خواریها و بیبند و باریها پاك مـیكردم كه اسمم يكي از برجستهترين اسامـی تاريخ هنر ايران مـیشد! اما افسوس كه دلسوزان فرهنگ ايرانی هيچ قدرت و مقامي به منظور تغيير فضای آلوده هنر ايران نخواهند داشت.
* اصلاً چرا بـه اين جريان بـه قول خودت مافيا نزديك نميشوی که تا شايد راحتتر كار كنی؟
مسلم هست كه وقتی يك هنرمند از ابتدای فعاليت هنری خود و بر مبنای خط فكری خود برنامـهريزی و يا فعاليت مستمر داشته باشد، از او نبايد انتظار آثاری غيراز آنچه فرهنگ هنری اوست داشت، بـه قول معروف از كوزه برون همان طراود كه درون اوست! اگر مـیبينيد بازار موسيقی و سينمای ايران پرشده هست از حنجار شكنی، تفاوت و گرايش بـه هنر غيرايرانی و اگر تقريبا تمامـی هنرمندان موسيقي پاپ و سينمای بازاری ايران صددرصد بـه سمت درآمدزايی و تجارت از راه هنرگرايش دارند، بـه اين دليل هست كه اين افراد بـه صورت خود نقاب زدهاند كه خود سرپوشیست بـه فقر فكری و شخصيتی و همچنين فقر مالي آنها درون گذشته!
* انگار هنوز دل پری از فضای موسيقی داری...
حكايت موسيقی بی بند و بار امروز ايران حكايت همان موسيقی هست كه به منظور جشنهای عقد و عروسی تدارك ديده مـیشود. با اين تفاوت كه اين عروسی بدون عروس و داماد و در سالنهای كنسرت برگزار مـیشود! همان موسيقی كه فقط و فقط به منظور جلب مشتری و درآمد بيشتر برنامـهريزی مـیشود كه درون اين ميان از نوازنده، آهنگساز و ترانـه سرا گرفته که تا تهيهكننده و مركز پخش و كنسرت گذار، همـه و همـه بـه دنبال يك چيز هستند... يك لقمـه نان، ولی بـه چه قيمتی خدا مـیداند! شايد بـه قيمت زيرپا گذاشتن شرف و غرور و انسانيت خود و شايد بـه قيمت از دست دين! شايد هم بـه قيمت زير پا گذاشتن هم وطن، هم كار، دوست و حتی خانواده خود! به هرحال كسی كه به منظور پيشرف كردن و جا نماندن از آشفته بازار پول و شـهرت عقب مانده ايرانی، دست بـه هر كاری مـیزند، بايد هم درون دسترسی و نزديكی بـه هدف خود از هر حركت كثيفی بری نباشد، که تا در نـهايت بـه موفقيت برسد.
* انتشار آلبوم جديدت چند بار بـه تعويق افتاده، ماجرا چيست؟
پاسخ اين سوال كه به منظور مخاطبانم تبديل بـه معما و مايه گلايه از من شده جوابیست كه درون صورت بيان آن اگر بخواهم هم ديگر نمـیتوانم درون موسيقي ايران فعاليت كنم! بعد بهتر هست جواب اين سوال را بگذاريم به منظور بعد از خداحافظیام از موسيقی، بگذاريم به منظور آخرين مصاحبهام، به منظور وقتی كه ديگر قرار هست هيچ اثری از من درون موسيقی و هنر ايران متولد نشود.
* بعد هنوز هم نمـیتوانی تاريخ دقيقی از انتشار آلبومت اعلام كنی؟
در مورد تاريخ انتشار شما را بـه خدا بـه من فرصت بدهيد که تا در اين جنگ نابرابر پيروز شوم! از مخاطبانم مـیخواهم كه بـه جای كنايه و بیحوصلگی، صبر و تحمل پيشـه كنند، چون من جز خدمت بـه چيزی فكر نمـیكنم، من جز اينكه پانزده سال تلاشم را بدون انتظار درون اختيار مردم قرار دادم سهمـی از موسيقی ايران نداشتهام! بعد اگر طرفدار حق هستيد و اگر قدر هنر و هنرمند واقعی را مـیدانيد بگذاريد که تا «يك لحظه عاشق شو» سر فرصت مناسب وارد بازار شود، پيشاپيش هم تشكر مـیكنم از حمايت و مـهربانی مخاطبين عزيزم.
* اكثر خوانندهها به منظور جذب مخاطب بيشتر بعد از مدتی دست بـه تغيير سبك مـیزنند، تو درون «يك لحظه عاشق شو» اين كار را انجام دادهای؟
من هيچوقت بدون فكر و برنامـهريزی دست بـه تغيير درون موسيقی خودم نمـی، اين بار هم فضای آلبوم فضایی عجيب و غريبی نيست. همـه خوانندهها حق دارند فضاها و يا حتي سبكهای مختلف موسيقي را تجربه كنند، البته بماند كه درون موسيقی امروز ايران درون كل سبك خاصی وجود ندارد و موسيقی پاپ ملغمـهايست از چندين سبك و فضاهای مختلف و گاهی ثبت نشده موسيقی كه تاريخ موسيقی دنيا که تا امروز چنين فضاهایی را تجربه نكرده است. يكي از آنها فضای ناله و زجه هست كه از گاهي هم مورد توجه مردم قرار مـیگيرد! هرچه بيشتر ناله كني و زجه بزنی، بيشتر مورد توجه قرار مـیگيری و در كنار اين نالهها كافیست چند قطعهی عروسی و عقدكنان هم توليد كنی كه ديگر وقع دروی محصولیست كه كاشتهايد!
* درون اين مورد مصداق هم داری؟
اگر توجه كنی درون بيشتر آلبومهايی كه بـه تازگي يعني اين چند ساله منتشر شده، چند قطعه مخصوص زاری و گريه هست كه يا كپی برابر اصل يك ترانـه يونانی وتركی استانبولی هست و يا بـه شيوهی دزدهای غيرحرفهای تغييراتي كودكانـه درون آن داده شده است، كه همگی درون كل با زجهها و نالههای مرثيه گونـه خوانندهها به منظور عزاداری تدارك ديده شدهاند! البته ريتم چهار چهارم تند كه صدای متوالی كيك و غرش گيتار باس از ابتدا که تا انتهای قطعه خودنمايی مـیكند، باعث مـیشود كه عامـه مردم كه عاشق و شيفتهی موسيقی فرنگی هستند ديگر از گوش نمونـههای غيرايرانی پرهيز كنند كه اين خود از پديدهی شوم غرب زدگی جلوگيری مـیكند. خصوصيات ديگر اين آلبومها فضای ترانـههايی هست كه بـه جای حرف عشق و مـهربانی، بـه جای ستايش خداوند و كائنات، بـه جای اينكه بـه فرزندان اين سرزمين عشق و محبت را آموزش دهد، جز لعن و نفرين چيزی نيست! لعنت بـه تو كه رفتی و نموندی، بيا و بمون پيشم، نرو كه مـیميرم و... هجوياتي كه وقتی روی كاغذ نوشته مـیشوند بـه فاجعه درون حال رخ پی خواهيد برد! بـه هر حال، مردم كه راضی، خوانندهها و ديگر عوامل از جمله تهيهكنندهها و مراكز پخش كه از اين رونق بازار پول كلان بـه جيب ميزنند راضی، پس... وای بـه حال ناراضی.
* نسل اول موسيقی پاپ مثل اعتمادی، عصار، مانی رهنما و... بعد از مدتی ميدان را خالی كردند؟ فكر نمـیكنی اين موضوع يكی از دلايل مسموم شدن شدن فضای موسيقی است؟
در مورد ماني رهنما كه يكي از مفاخر موسيقی ايران هست حرفی به منظور گفتن نيست. چون او قبلا با موسيقی، شعرهای زيبايش و با پرورش استعدادهای موسيقی ايرانی حرفهايش را زده و به حق كه بـه جا و مطمئن گفته است! اما درون مورد ديگر خوانندههای نسل اولي (كه اسمـی از آنها نخواهم برد)، بايد بگويم نود و چنددرصد آنها بـه دليل اينكه از حمايتهای دولتی و نـه از استعداد لازم و كافی به منظور ماندگاری و حتي فعاليت درون هنر ايران برخوردار بودند، فراموش شدهاند! وقتی يك هنرمند تكيه بـه ديواری زده كه بدون شك ويران خواهد شد، زمانی كه حمايت اين ديوار يا از بين برود، قطعا هنرمند هم از ميان برداشته خواهد شد! مثل دو فرزند از يك خانواده كه يكي حمايت كامل پدر را دارد و ديگری بر اساس توانايی و استعداد خود پيشرفت كرده است، كه بعد از فوت پدر... ناگفته پيداست كه چه كسی باقی خواهند ماند و چه كسی فنا خواهد شد. شك نكن كسی باقي خواهد ماند كه بدون تكيه بـه بندگان خدا بلكه با تكيه بر توانايی و استعداد خود و چشم اميدواری بـه درگاه خدا پا عرصهای خطرساز گذاشته!
* بعد راه ماندگاری چيست؟
بی دليل نيست كه هر خوانندهی بيتعهد و وابستهای كه روزی گل مـیكند روز بعد افول مـیكند. بيدليل نيست كه از ازل که تا ابد كسانی ماندنی شدهاند كه از جنس خود مردم هستند و بس! بعد بیدليل نيست كسانی كه فلسفه خلقت هستی و انسان و هنر را درك كردهاند ماندنی مـیشوند. كم نيستند نمونـههايی معاصر درون سينما، تئاتر، موسيقی، شعر و فرهنگ و ادب ايران كه بـه واسطه همين خصوصيات انسانی هميشـه درون قلب مردم درون ذهن تاريخ باقي خواهند ماند.
* اين فضایی كه درون مورد حمايت گزينشی از خوانندهها شد، گاهی درون مورد ترانـه سراها هم ديده مـیشود، قبول داری؟
مشكل اينجاست كه بـه غيراز چند ترانـه سرای متعهد، بيشتر ترانـه سرايان نيز گرفتار همان موج دلال گونـهی بازاری موسيقی شدهاند و عقدهی شـهرت و پول گريبان آنها را هم گرفته! چه بسا كه همكاری رايگان با يك خواننده نامدار بيرونی و قديمـی كه ديگر ازكار افتاده و صدايی به منظور خواندن ندارد را بـه فعاليت و همكاری با خوانندههای جوان و مستعد داخلي ترجيح مـیدهند و نتيجه اين عمل يك عكسالعمل پولساز است! چون که تا ديروز قيمت يك ترانـه از اين دوستان 200 هزار تومان بوده ولی بعد از درج اسم آنها پای كليپ آقای ايكس، هر ترانـه را بالغ بر پنج که تا ده ميليون تومان با منت و شرايط خاص بـه خوانندههای داخلي مـیفروشند! البته من بـه تمام كسانی كه اين روش را برگزيدهاند حق مـیدهم چون به منظور فقرها، عقدهها و بیفرهنگیها يك سرپوش قطور لازم هست كه اين سرپوش چيزی نيست جز پول و شـهرت.
* درون مصاحبه قبل گفتی كه به منظور هميشـه از ايران مـهاجرت خواهی كرد. اين مـهاجرت بـه معنای خالی كردن ميدان نيست؟
چه حالا و چه بعد از من برایم مـهم نيست كه، چه كساني و چگونـه فعاليت مـیكنند! اين مـهم نيست كه چه كسي و چگونـه تيشـه بـه ريشـه فرهنگ ايرانی مـیزند! اين مـهم نيست كه بياستعدادها و نابكارها نبض بازار را بـه دست گرفتهاند. وقتي ميگويم ميروم، ميروم! زندگي خانوادگي خود را بـه آلودگی كثيف موسيقی ايرانی ترجيح مـیدهم، و اين يعني خداحافظ موسيقی ايرانی! ديگر برايم اهميتی ندارد كه چه كسی كجای دنيای موسيقی ايران ايستاده و تيتراژ فلان سریـال را بـه چه قيمتي و يا با چه رابطهای خوانده! ديگر مـهم نيست كه چگونـه مجوز كنسرت خارج از ايران بـه تعدادی داده مـیشود و نـه بـه همـه! اين مـهم هست كه فقط و فقط از اين فضای مسموم فاصله بگيرم، زندگی شخصي من و هم خانوادهام به منظور من خيلي عزيزتر از آن هست كه باقيمانده عمر خودم را بيشتر از اين فدای فرهنگ بـه پول آلوده ايرانی كنم. بهتر آنكه آنها هم بـه ورطه پول باره خود رها شوند و كسی بـه اسم حامـی كه حقيقتها را فرياد مـیكند و بنا را بـه افشاگری گذاشته درون ميان نباشد.
* اين روزها برخی از خوانندهها از صحبتهای شما درون مورد مافيا انتقاد مـیكنند، چه واكنشی درون مقابل اين حرفها داری؟
بهتر اين هست كه به منظور حفظ آبرويشان ديگر دست بـه مصاحبه نزنند چون با اين حركت دست خود را بـه عنوان يكی از عوامل لابی بازی و رانت خواری و مافياگری درون موسيقي ايران رو مـیكنند . نمونـههای زيادی از مافياگری اين دوستان وجود دارد كه سه نمونـه از آنها را درون زير متذكر ميشوم: دانلود رايگان فول آلبوم سيما مافيا 1. ترانـه سرا و آهنگسازی كه بـه واسطه همكاری با خوانندهای سياسي لس آنجلسی ممنوع الفعاليت هستند و همـهی خط قرمزها را رد كردهاند چگونـه تنـها اجازه فعاليت با يك خواننده را دارند؟ چگونـه اسم اين ترانـه سرا و آهنگساز با فونت درشت روي جلد سی دی و تمام پوسترهای آلبوم اين خواننده درج ميشود ولي درون عين حال ممنوع الفعاليت هستند؟ 2. چگونـه مـیشود كه حامـی بـه عنوان خوانندهی تيتراژ سریـال فلان از شبكهی سه سيما انتخاب مـیشود و قطعه منتخب مورد تاييد كارگردان و نويسنده و تهيهكننده و حتي مدير شبكه هم قرار ميگيرد و مجوزهای مورد نظر هم صادر ميشود و پنجاهدرصد مبلغ قرارداد هم بـه عنوان پيش پرداخت بـه حامي پرداخت ميگردد، اما تنـها دو ساعت مانده بـه پخش اين سریـال، خواننده ديگری جايگزين حامي مـیشود؟ 3. چگونـه ممكن هست در روز عاشورا و تاسوعای حسيني سال 1388 و وقتي كه ايران و جهان تشيع، سوگوار و عزادار اين واقعه تاريخي بود، دو نفر از همين خوانندههايي كه فرافكني ميكنند درون امريكا و كانادا آن هم با قطعاتي كه دست كمي از پيرهن صورتي ندارند روی صحنـه بروند؟ چگونـه ممكن هست كه مرجعي براي صدور مجوز اجرای كنسرت خارج از ايران وجود نداشته باشد و فقط چند خوانندهی خاص حق اجراي بيرون ايران را داشته باشند؟ چگونـه؟ چرا؟ و صدها سوال بيپاسخ ديگر. جالب اينكه: "چند سال هست كه سوالات زيادی را راجع بـه لابي و رانت و مافيا و آلودگيهای موسيقی ايران مطرح كردهام اما که تا امروز مسئولين خرد و كلان و نـه حتي خوانندههايي كه فرافكني مـیكنند نـه تنـها جوابي به منظور حتي يكي از سوالات من ندارند، بلكه حتي جرات نزديك شدن بـه بحث و تبادل نظر راجع بـه مسائل مطرح شده را نداشتهاند" و فقط گاهي به منظور فرار از وجدان خوابيدهی خود و نيز سرپوش گذاشتن بـه گناهشان، مصاحبههايی مبني بر عدم وجود مافيا درون ايران مـیزنند، و اين يعني اينكه: "حرف حق پاسخی جز سكوت ندارد". حالا بـه نظر شما مافيا يعنی چه؟ نـه يعني همين كسانی كه بـه واسطه لابی و رانت جيب مردم معصوم ايران را خالی مـیكنند؟
* حرفی مانده كه بخواهيد درون انتها بزنيد؟
"اندكی صبر سحر نزديك است، اندكی صبر سحر نزديك است، اندكی صبر سحر نزديك است".
[حمـید حامـی: آقایون خواننده به منظور حفظ آبرویشان درون مورد حرفهای ... دانلود رايگان فول آلبوم سيما مافيا]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 31 Jan 2019 18:37:00 +0000